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1. Panlets, offprints box 36/6
Reprinted from Tnx Gxauanic Ravizw, Vol. IV., No. 2, April, 1020
THE EARLY WORKS OF ARTHUR SCHNITZLER
Br 07T0 P. SCHINNERER
—CHNITZLER made his literary début with Anatol, pub¬
S lished in 1803. This is also the earliest of his writings to
be included in his collected works. One of the striking features
about this book is the complete absence of those crudities of
form and style we often associate with the initial effort of an
author. The dialog is so bright and natural, so elegant and
graceful that it at once attracted the attention of critics, some
even comparing him to the best masters of French dialog.
Almost thirty years later Richard Specht still has nothing but
praise for the outward form of Anatol and subsequent works:
(Die Form) ist vollendet. Hat nichts vom Suchen und Irren,
vom Danebenhauen, Zuhochgreifen, vom Uberschuß und von
Entgleisungen des Temperaments, vom Überbetonen der Eigen¬
art, vom Justament des Widerspruchs, von der Hypertrophie
des Ichs, das sein ganzes Erleben, Denken, Wollen, Lieben,
Hassen in ein einziges Buch drängen will und dabei gleich um
die ihm einzig gemäße Form ringt. Nichts vom Erstlingswerk
2
mit einem Wort.“
Onthe surface, therefore, it would seem that our author was
spared a long and trying period of apprenticeship during which
he had to acquire that perfection of style for which he is noted.
Butsuchis not the case. It must be remembered that Anatol was
written in Schnitzler’s late twenties and published when he had
just passed the age of thirty. It was not the sudden blossoming
forth of a unique literary talent, but the fruit of years of patient
1 Cf. Berner Bund, 1803, p. 55: Die Form kann es mit den besten geistreichsten
dramatischen Szenen des französischen Theaters aufnehmen“'; Fremdenblatt (Wien),
Dec. 10, 1802:“.. vor allem aber eine geistvolle und reine Formgebung“; Karl
Kraus in Die Gesellschaft, 1893, p. roof.: der Dialog sehr fein, sehr natürlich“;
Berliner Neueste Nachrichten, Nov. 11, 1802:"gewandte, graziöse, feinsinnige
Plaudereien im Stil Gyps“; Die Gegenwart, Feb. 4, 1893, Nr. 5: “eigenartiger
Zauber, den sie durch die Form erhalten haben.“
2 Arthur Schnitzler. Der Dichter und sein Werk. Eine Studie. Berlin, 1922
(S. Fischer Verlag), p. 87.
153
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Reprinted from Tnx Gxauanic Ravizw, Vol. IV., No. 2, April, 1020
THE EARLY WORKS OF ARTHUR SCHNITZLER
Br 07T0 P. SCHINNERER
—CHNITZLER made his literary début with Anatol, pub¬
S lished in 1803. This is also the earliest of his writings to
be included in his collected works. One of the striking features
about this book is the complete absence of those crudities of
form and style we often associate with the initial effort of an
author. The dialog is so bright and natural, so elegant and
graceful that it at once attracted the attention of critics, some
even comparing him to the best masters of French dialog.
Almost thirty years later Richard Specht still has nothing but
praise for the outward form of Anatol and subsequent works:
(Die Form) ist vollendet. Hat nichts vom Suchen und Irren,
vom Danebenhauen, Zuhochgreifen, vom Uberschuß und von
Entgleisungen des Temperaments, vom Überbetonen der Eigen¬
art, vom Justament des Widerspruchs, von der Hypertrophie
des Ichs, das sein ganzes Erleben, Denken, Wollen, Lieben,
Hassen in ein einziges Buch drängen will und dabei gleich um
die ihm einzig gemäße Form ringt. Nichts vom Erstlingswerk
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mit einem Wort.“
Onthe surface, therefore, it would seem that our author was
spared a long and trying period of apprenticeship during which
he had to acquire that perfection of style for which he is noted.
Butsuchis not the case. It must be remembered that Anatol was
written in Schnitzler’s late twenties and published when he had
just passed the age of thirty. It was not the sudden blossoming
forth of a unique literary talent, but the fruit of years of patient
1 Cf. Berner Bund, 1803, p. 55: Die Form kann es mit den besten geistreichsten
dramatischen Szenen des französischen Theaters aufnehmen“'; Fremdenblatt (Wien),
Dec. 10, 1802:“.. vor allem aber eine geistvolle und reine Formgebung“; Karl
Kraus in Die Gesellschaft, 1893, p. roof.: der Dialog sehr fein, sehr natürlich“;
Berliner Neueste Nachrichten, Nov. 11, 1802:"gewandte, graziöse, feinsinnige
Plaudereien im Stil Gyps“; Die Gegenwart, Feb. 4, 1893, Nr. 5: “eigenartiger
Zauber, den sie durch die Form erhalten haben.“
2 Arthur Schnitzler. Der Dichter und sein Werk. Eine Studie. Berlin, 1922
(S. Fischer Verlag), p. 87.
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