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box 36/6
Panphletsofforints
183
Early Works of Arthur Schnitzler
That this is a subject that has repeatedly engaged our author’s
attention is evidenced by the fact that an entire section, entitled
Wunder und Gesetze,'' is devoted to it in the collection. One
of these paragraphs? reads like a careful elaboration of this
verse:
ourage frankly
Die nach dem Sprachgebrauch als Wunder bezeichneten
ecomes guilty
Erscheinungen sind dadurch charakterisiert:
3. Dadurch, daß sig, soweit ihre Realität manchen Beob¬
achtern erwiesen scheint, doch nur als die Resultate gewisser
sich zwar sparsamer auswirkenden, aber an sich doch keineswegs
geheimnisvolleren Gesetze aufgefaßt werden könnten als die¬
jenigen Naturgesetze, die uns bisher offenbar geworden sind.“
Most of these verses are probably intended merely as clever
apergus, but they reveal keenness of mind and a wide range of
thought. Among other things the author speculates on evoiu¬
Lien,
tion:
Es wird in einer fernen Zeit
Ein neuer Darwin neue Lehren schaffen.
Ach! Dann sind wir, der Schöpfung Krone heut',
Der Nachwelt Affen.“
Felicitously phrased are alsc the lessons to be derived from
the world'’s history:
Als aller Weltgeschichte Grundmoral
Hab’ ich den einen Satz entnommen:
Wenn der Herr Vater sich berauscht,
Hat der Herr Sohn den schweren Kopf bekommen.?
It is to be observed that most of the works we have so far
considered are already contemporary with Anatol, written in
1880-1800, and with Das Märchen, written in 1801. Before
proceeding wich our examination of the few remaining novelettes
and one-act plays, which Schnitzler composed before 1895, we
may pause for a moment to note an interesting point in con¬
nection with the stage-history of Schnitzler’s plays. We have
cited above the earliest performances of the published Anatol
scenes. The very first production, however, of any of his works
was that of an unpublished one-act comedy, entitled Das
No. 4, p. 129f.
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Panphletsofforints
183
Early Works of Arthur Schnitzler
That this is a subject that has repeatedly engaged our author’s
attention is evidenced by the fact that an entire section, entitled
Wunder und Gesetze,'' is devoted to it in the collection. One
of these paragraphs? reads like a careful elaboration of this
verse:
ourage frankly
Die nach dem Sprachgebrauch als Wunder bezeichneten
ecomes guilty
Erscheinungen sind dadurch charakterisiert:
3. Dadurch, daß sig, soweit ihre Realität manchen Beob¬
achtern erwiesen scheint, doch nur als die Resultate gewisser
sich zwar sparsamer auswirkenden, aber an sich doch keineswegs
geheimnisvolleren Gesetze aufgefaßt werden könnten als die¬
jenigen Naturgesetze, die uns bisher offenbar geworden sind.“
Most of these verses are probably intended merely as clever
apergus, but they reveal keenness of mind and a wide range of
thought. Among other things the author speculates on evoiu¬
Lien,
tion:
Es wird in einer fernen Zeit
Ein neuer Darwin neue Lehren schaffen.
Ach! Dann sind wir, der Schöpfung Krone heut',
Der Nachwelt Affen.“
Felicitously phrased are alsc the lessons to be derived from
the world'’s history:
Als aller Weltgeschichte Grundmoral
Hab’ ich den einen Satz entnommen:
Wenn der Herr Vater sich berauscht,
Hat der Herr Sohn den schweren Kopf bekommen.?
It is to be observed that most of the works we have so far
considered are already contemporary with Anatol, written in
1880-1800, and with Das Märchen, written in 1801. Before
proceeding wich our examination of the few remaining novelettes
and one-act plays, which Schnitzler composed before 1895, we
may pause for a moment to note an interesting point in con¬
nection with the stage-history of Schnitzler’s plays. We have
cited above the earliest performances of the published Anatol
scenes. The very first production, however, of any of his works
was that of an unpublished one-act comedy, entitled Das
No. 4, p. 129f.