Faksimile

Text

je
19
1
n
st
11.
box 18/2
Reigen
ADOLE SCHUSTERMANN.
ZEITUNGS-AUSSCHNITTE
Größtes deutsches Zeltungs-Ausschnitt-Büro
Berlin SO 16, Rungestr. 22/24
rwürtg
&
Berliner Volksblatt
Zentralorgan der Sozialdemokratiichen, Partel-Dauil#lands
Morgen. Ausgabe Nr.
Ausschnift aus der
Abeg
• HOV. 1977

—.—
vom
Brunner ade? Wie die „Telegraphen=Union“ erfährt, ist der
Mkerarische Sachverständige imBerliner Polizeipräsidium Prof. Karl
Brunner vom Amteependiert worden. Als Grund wird ange¬
geben, daß nachedems Muster der Berliner Polizei auch andere
Polizeiämter einelsogemunte schwarze Liste von Büchern angelegt
haben und daß ege der Spitze der Frankfurter Liste ein Buch von
Brunner steht. Prof. Brunner ist bereits nach Bayern abgereist,
wo er künftig seinen Wohnsitz nehmen will.
Eine Bestätigung dieser Nachricht war gestern abend nicht
mehr zu bekommen. Hoffentlich ist nicht der Wunsch allein der
Vater der Nachricht. Daß der Reigen=Vater nach Bayern verziehen
ollte, wäre ein gutes Symbol füme „staatserhaltende“ Tätigkeit.
n
Und daß der Bekämpfer der Unsittlichkeit ud Schundliteratur über
seinen eigenen Schund gestürzt wäre, sogar ein guler Troppenwitz
“ der Skandalgeschichte.
THE GERMAN THEATRE
again after something—are they making this time for the
clouds? ... Nothing seems too huge, too colossal, too
tremendous for them, even in their weakened state. They
are still as a giant staggering under a dream.
But the Hauptmann nights at the Grosse Schauspiel¬
haus are mainly of political significance. It is in
Reinhardi’s beautiful production of A Midsammer Wight’s
Dream that we find artistic significance. Here is not
merely a demonstration of the healthy state of the German
theatre, but a manifestation of the most hopeful tendency
of all, a return to the old romanticism through which lean¬
Paul Richter, Goethe, and Schiller built up one of the
noblest edifices in the history of the world’s art. A great
English visionary and a great German craftsman combine
in the nearest approach at the Grosse Schauspielhaus to a
fulhlment of its original purpose. It was to be a theatre
for the people, a festival playhouse, a rite of worship, puri¬
fication, and joy. Other pieces which fall a little shorter
of that purpose have been Romain Rolland’s Danfoz and
the Europa of Georg Kaiser, whose From Morn to Mid¬
nigkt aroused the sarcasm of the English critics on its
recent appearance here in a translation published by
Hendersons. The chief result of the Reinhardt venture
so far is a confirmation of an axiom always on
our lips and never anywhere else, that if the serious
theatre is loyal to the people by offering them
its best, the people will be loyal to the serious
theatre. Everywhere in Berlin this summer the visitor
finds similar confirmation. The theatres are always
well filled, and the quality of the work presented may
be gathered from the fact that during the first week in July
the playbills included lbsen’s Zeer Gynt (as a play with
Grieg’s music), Shaw’s Misalliance, Oscar Wilde’s Lady
Windermiere’s Fan and The Importance of Being Earnest
(the latter re-named Zunbury!), and Sudermann’s Das
Glück im Minkel and Rosen. In addition there have been
recent productions of the younger native writers’ plays¬
Mann, by Lothar Schreyer, Kleist’s Katchen von Heil¬
bronn, Steindorff’s Die Irren, Hans sohst’s Der Funge
Menns, and others by Hasenciever, Toller, and Büchner.
The standard of interpretation is very high. Such per¬
fection of emotional acting is not always to the dramatist’s
229